Afstandleren met Apple Technologie

Afstandsleren Praktische tips over (thuis) leren met Apple-technologie

En toen gingen de scholen dicht …
Het zijn plotseling bizarre tijden. De ‘Corona-crisis’ heeft snel een grote maatschappelijke en economische impact gehad. Ook het onderwijs wordt hard getroffen. Scholen zijn dicht, leraren en leerlingen werken vanuit huis en ook een groot deel van de ouders werkt noodgedwongen vanaf een werkplek thuis. Een aantal grote techbedrijven reageerde razendsnel door scholen toegang tot oplossingen te bieden die online werken en of lesgeven moeten ondersteunen. Scholen reageerden net zo snel en de ict-afdelingen hadden die oplossingen in weinig tijd beschikbaar voor gebruikers. Goed gedaan!

Maar hoe nu verder? Scholen staan voor een flinke uitdaging. De technologie die er is, moet niet alleen in de lucht worden gehouden, maar moet ook een betekenisvolle rol gaan spelen in het afstandsleren waar we voorlopig toe veroordeeld lijken te zijn. Scholen met Apple-technologie hebben niet alleen een grote uitdaging. Ze hebben ook geweldige kansen en mogelijkheden om leren op afstand met devices technisch goed te ondersteunen, het afstandsonderwijs nuttig en attractief in te vullen en het professioneel leren van leraren snel en functioneel te ondersteunen in de huidige hectische praktijk. In dit document hebben we een aantal praktische bronnen en tips verzameld.

De aanpak in grote lijnen
In de transitie naar afstandsonderwijs gaan we gestructureerd en met een heldere focus te werk in het bieden van support op een aantal vlakken: • Het in orde brengen en beheren van devices voor afstandsonderwijs

• Het helpen van schoolleiders en leraren die afstandsonderwijs moet ontwerpen en verzorgen
• Het ondersteunen van ouders

De hieronder beschreven bronnen en initiatieven zullen niet in een keer volledig beschikbaar zijn en afhankelijk van hoe de situatie in de wereld zich ontwikkelt, zullen er ongetwijfeld uitbreidingen of updates komen.

ICT'ers - devices in orde maken voor afstandsonderwijs

Veel scholen hebben, zoals gezegd, al snel gereageerd op de schoolsluiting en hebben voorzieningen getroffen waarmee leerlingen en leraren thuis aan de slag kunnen. In de praktijk betekent dat voor veel scholen er online vergadersoftware is geïnstalleerd. Om die te kunnen gebruiken, kunnen scholen waar 1:1-devices zijn meestal volstaan met kleine aanpassingen. Daar waar dat nog niet het geval is, kunnen ict’ers terugvallen op dit protocol:

  1. Bereid devices voor om mee naar huis te nemen
  2. Richt devices in met MDM
  3. Configureer schoolspecifieke instellingen
  4. Blijf met elkaar verbonden via video- en berichtenapps
  5. Gebruik apps  voor productiviteit en samenwerking
  6. Vind meer onderwijs-apps in de App Store
  7. Krijg meer hulp

De stappen worden in dit uitgebreide Support-document toegelicht en van aanvullende bronnen voorzien.

FaceTime Groepsgesprekken voor online meetings
Wie geen online klassikale les wil geven, maar juist een manier zoekt om op een prettige manier met een groep mensen (tot 32 deelnemers) een video-gesprek te voeren kan daarvoor prima FaceTime gebruiken. Het is een laagdrempelige en visueel aantrekkelijk manier om dit te doen. En leuke bijkomstigheid is dat door het gebruik van animoji in de videochats je ook nog eens een video-opname van het gesprek kunt maken zonder in woelig AVG-water te komen. Het maakt verder niet uit of je deelneemt van een Mac, iPad of iPhone.

Hoe je een FaceTime Groepsgesprek opzet zonder Beheerde Apple ID opstart lees je hier.

Heb je een Beheerde Apple ID dan werkt dit niet zonder meer. De beheerder van Apple School Manager zal voor rollen Docent én Leerling afzonderlijk van elkaar handmatig de optie FaceTime en Berichten inschakelen aan moeten zetten. Dat is gelukkig hel eenvoudig te realiseren. Het is een kwestie van twee vinkjes zetten. Lees hier hoe dat moet.

Voor leraren
Een van de meest waardevolle en praktische bronnen om leraren mee te helpen zijn leraren zelf. Met name de internationale ADE Community is erg actief op Twitter. Elke dinsdagavond is er een twitterchat met de hashtag #AppleEduChat. Die hashtag is ten alle tijden te volgen natuurlijk. Kort na afloop van zo’n chat komt er op het Apple Teacher Learning Center een mooi overzicht van de vragen en reacties. Voorlopig zal de Twitterchat ook op andere dagen gemodereerd worden. Volg de accounts @AppleEdu en @AppleSupport voor tips die waardevol kunnen zijn voor leraren. Beide accounts zijn overigens ook op Instagram actief.
Een samenvatting van #AppleEduChat over Learning @home vind je in deze Wakelet. De antwoorden op de vragen bevatten veel waardevolle ervaringen en tips.

Voor ouders
In de App Store is een speciale ‘super room’ ingericht met een verzameling educatieve apps en boeken waar ouders thuis zelf aan de slag kunnen met hun kinderen. Deze verzameling zal de komende tijd voortdurend worden uitgebreid en gevuld met lokale content.
Ook de materialen van Iedereen kan programmeren en Iedereen is creatief zijn heel geschikt voor ouders om samen met kinderen mee aan de slag te gaan:

We gaan verderop in document dieper in op beide programma’s.

 

Onderwijsprogramma’s van Apple
De reflex van scholen was om te proberen om het onderwijs zoveel mogelijk ‘normaal’ door te laten gaan. Dat is een bekende ‘afstandsleren-valkuil’. Het ritme thuis, zonder de normale interactie met leraar en klasgenoten, met thuiswerkende ouders, afleidende huisdieren en simpelweg de zorgen om de situatie in de wereld (en soms ook het gezin of familie) maakt dat het leren thuis niet een replica van het leren op school kan zijn.

Juist als je de hele dag ‘opgesloten zit’, niet kunt sporten, niet naar je vriendjes of naar je baantje en veel achter een scherm zit, wil je zo nu en dan iets anders doen. Leraren hebben doorgaans niet zoveel ervaring met het ontwerpen van leeractiviteiten die niet in de klas plaats vinden. Apple heeft een reeks materialen als onderdeel van verschillende onderwijsprogramma’s die kunnen helpen bij het vormgeven van aantrekkelijk en afwisselend afstandsonderwijs.

Elementen van leren
Het boek Elementen van leren kan leraren helpen te bedenken hoe een leerling op een alternatieve manier betekenisvolle leerervaringen kan hebben waarbij technologie een belangrijke rol speelt.

Iedereen kan programmeren
Iedereen Kan Programmeren is een lesprogramma rond coderen en programmeren op Mac en iPad. Op een uitdagende en speelse manier leren kinderen wat code is en hoe die code van waarde kan zijn in apps. En vanaf de allereerste stap doe je dat met echte code van de intuïtieve programmertaal Swift. Lees meer.

Iedereen is creatief
Iedereen is creatief is een lesprogramma van een heel andere aard. Het streeft ernaar digitale creativiteit te integreren in bestaande schoolvakken. Stap voor stap leren leerlingen de taal en vaardigheden rond vier passies: tekenen, fotografie, video en muziek. En dat allemaal op de iPad. De uitgebreide docentenhandleidingen geven houvast om de activiteiten in te zetten in de les, niet in de laatste plaats door de meer dan 300 concrete lesideeën. Voor leraren zijn de rubrics om het leerlingwerk mee te bespreken ook heel erg waardevol. Lees meer.

Daar houdt het echter niet op: als je inlogt op het Apple Teacher Learning Center vind je nog meer lesideeën en projecten die goed aansluiten bij de projecten uit Iedereen is creatief.

Wil je meer lezen bekijk de volledige pdf.