KNMG

“Een grote stap vooruit, tegen lagere kosten.”

Angelique van Nieuwburg, Hoofd ICT, KNMG

“Een grote stap vooruit,
tegen lagere kosten”

KNMG staat voor Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst. De artsenfederatie KNMG is een federatieve vereniging met acht aangesloten partners (zeven beroepsverenigingen en De Geneeskundestudent) en heeft hiermee een achterban van 67.500 artsen en studenten. Haar missie is het bevorderen van de kwaliteit van de geneeskunde en van de volksgezondheid in Nederland. Resultaten zijn onder meer gedragsregels voor artsen, de meldcode kindermishandeling en handreikingen zoals ‘beroepsgeheim en politie/justitie’ geweest.

Vrolijke medewerker dankzij outsourcing

Migreren naar een nieuwe, centrale IT-omgeving

“Wij wilden een regisserende IT-organisatie worden”, schetst Hoofd ICT Angelique van Nieuwburg van KNMG. “Om dit te realiseren, zochten wij een partner die ons ontzorgt met beheer, support en de inrichting van een IT-omgeving. Zo wilden wij onze omgeving professionaliseren. Onze medewerkers verwachtten snel een goed antwoord en waren afhankelijk van de aanwezigheid van eigen deskundigen binnen de organisatie. De migratie naar een centrale IT-omgeving – inclusief die van de 10 andere verenigingen – zagen wij als een grote uitdaging.”

Fase 1: Continuïteit waarborgen

Na voorbereidingen in de zomer van 2016 draait de volledige IT-omgeving sinds november 2016 in het datacenter van Switch. “De migratie verliep soepel. Dat is in één weekend gebeurd”, zegt Van Nieuwburg, “Sindsdien verzorgt Switch het volledige beheer (grotendeels) op afstand en biedt de organisatie één dag in de week werkplekbeheer bij ons op locatie in Utrecht. Eerder belden medewerkers van KNMG rechtstreeks met eigen deskundigen of liepen ze langs. Nu is het professioneler ingericht dankzij de Servicedesk van Switch en krijgen medewerkers altijd snel het beste antwoord. De Servicedesk pakt zaken op, zoals het aanmaken van een account, een vergeten wachtwoord of bijvoorbeeld het herstarten van een server.”

Fase 2: Het nieuwe (samen)werken

Na de migratie naar de nieuwe IT-omgeving volgt niet alleen de optimalisatie van de huidige IT-omgeving, KNMG maakt ook de overstap naar een gepersonaliseerde, online werkomgeving voor alle medewerkers. Met de online werkomgeving loggen medewerkers één keer in en werkt iedereen vanuit een eigen vertrouwde omgeving met persoonlijke data en online applicaties. “Dat is voor ons een grote stap vooruit. Het monitoren van de omgeving gebeurt nu al efficiënter. Voor onze medewerkers betekent dat straks ook meer stabiliteit”, geeft Van Nieuwburg aan.

medewerker werkt zonder beheerkosten

Wat het migreren oplevert

“Medewerkers merken dat ze minder afhankelijk zijn van de aanwezigheid van eigen deskundigen binnen de organisatie. Daarnaast wilden we besparen op beheerkosten. De verwachting is dat de jaarlijkse kosten voortaan 20 á 25 procent lager uitkomen”, aldus Van Nieuwburg. “Het support van Switch bevalt daarnaast goed, net als de samenwerking. Vooral de grote betrokkenheid verraste mij aangenaam. We worden altijd snel geholpen, ook als er een oplossing nodig is die niet in de servicevoorwaarden staat. Dat tekent en siert Switch. Een mooi compliment is dat veel medewerkers niet eens opmerkten dat onze IT-omgeving migreerde. Daar zagen we vooraf tegenop, maar het verliep soepel en moeiteloos.”