Naviva Kraamzorg

Ik kijk vol vertrouwen uit naar de tweede fase, waarbij de urenregistratie wordt gedigitaliseerd. Die omslag gaat ons nóg meer voordeel opleveren

Wilma ten Berge, destijds manager bedrijfsvoering en adjunct directeur bij Naviva

Inzet van iPad maakt zorgverlening efficiënter

Goede kraamzorg is noodzaak voor moeder en kind. Toch moeten de kraamverzorgenden van Naviva de benodigde zorg in steeds minder uren leveren. De omslag van papier naar digitaal maakt de bedrijfsvoering een stuk efficiënter. Switch IT Solutions helpt Naviva om deze omslag soepel en met borging van privacy door te voeren.

iPad aan het kraambed

Net als andere zorgorganisaties wil Naviva het aantal ‘indirecte’ uren zoveel mogelijk voorkomen. Met de iPad beschikken de kraamverzorgenden altijd over de gegevens van het gezin en kunnen ze inloggen op intranet. Dat scheelt waardevolle tijd. Switch zorgt ervoor dat daarnaast de invoering van de iPads weinig tijd kost.

Extra zorg

“Goede begeleiding na de bevalling is enorm belangrijk voor moeder en kind”, aldus Wilma ten Berge, manager bedrijfsvoering en adjunct directeur bij Naviva. “Daarnaast heeft een kraamverzorgende een signalerende functie. Zij is aanwezig tijdens die gevoelige kraamtijd en is erop getraind om te beoordelen of extra zorg nodig is. Denk aan lichamelijke klachten, psychische aandoeningen of communicatieproblemen. Als de juiste hulp in een vroeg stadium wordt ingezet, is dat op termijn goedkoper. Het beschikbare aantal uren per gezin wordt echter steeds minder. Het wordt steeds belangrijker om de kostbare uren te kunnen besteden aan de zorg en niet bijvoorbeeld aan het doorbellen van gegevens.

Vertrouwd met de nieuwe werkwijze

Hoe zorg je ervoor dat de kraamverzorgende de cliëntgegevens kan inlezen en kan rapporteren aan de verloskundige zonder dat de privacy van het gezin wordt geschaad? En hoe zorg je ervoor dat de kraamverzorgenden goed met de nieuwe werkwijze overweg kunnen? Naviva heeft zelf geen mankracht en kennis om deze vragen op te lossen. Ten Berge: “We zijn ingericht op onze corebusiness en ICT hoort daar niet bij. Met de ondersteuning van Switch verliep de uitrol van de iPads zonder problemen.” Naviva bepaalde in overleg met Switch welke toepassingen ter beschikking worden gesteld op de iPads. Switch richtte de iPads vervolgens startklaar in en in een gezamenlijke bijeenkomst konden de kraamverzorgenden zich vertrouwd maken met de nieuwe werkwijze.

Flexibele inzet

Wilma ten Berge over de samenwerking met Switch: “We ervaren de dienstverlening van Switch echt als samenwerken. Ze kunnen zich goed verplaatsten in onze situatie en geven op een prettige manier advies.  Het laagdrempelige contact en de flexibele inzet van Switch past bij ons. Ze hebben veel ervaring in de zorg en kunnen een project als dit heel efficiënt doorvoeren. Ik kijk dus vol vertrouwen uit naar de tweede fase, waarbij de urenregistratie wordt gedigitaliseerd. Die omslag gaat ons nóg meer voordelen opleveren.”