Senior systeembeheerder René Rutgers werkt steeds vaker op afstand

René Rutgers (53) is senior systeembeheerder en staat er bij collega’s om bekend dat hij voor klanten ‘door het vuur’ gaat. Dat leerde hij al op jonge leeftijd. De systeembeheerder werkt ook het liefst bij klanten op locatie. Tijdens de coronacrisis is dat wel minder geworden en dat zal ook deels zo blijven, verwacht hij. We kijken mee tijdens een werkdag thuis in Borne.

Als kasteleinszoon leerde ik goed voor klanten zorge

Senior systeembeheerder René Rutgers van Switch IT Solutions

René begon ooit als stagiair bij Switch IT Solutions en is altijd gebleven. Hij is inmiddels wel een beetje de ‘geestelijk vader’ van de systeembeheerders. Tijdens de coronacrisis ging ook hij steeds meer op afstand werken: op kantoor bij Switch en thuis. Hier werkt hij vandaag voor de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (VRMWB). Thuis heeft hij een goede werkplek. “Gelukkig kan er ook steeds meer op afstand, maar sommige dingen moet ik wel echt op locatie doen”, vertelt René. “Ik schat dat zo’n 80 procent van mijn werk op afstand kan. Toch voelt dat niet altijd het best. Op locatie groeit sneller je band met klanten en het wederzijdse begrip en vertrouwen. Dat is ook weer belangrijk om je werk op afstand goed te kunnen doen.”

Meer bewuste keuzes

Ook na de coronacrisis blijft meer van zijn werk op afstand gebeuren, verwacht de ervaren systeembeheerder. Omdat het kan en iedereen nu heeft ervaren wat beter op locatie kan en wat net zo goed op afstand kan. “Ook bij klanten is dat bewustzijn gegroeid. Er zijn organisaties die ons altijd standaard ‘on site’ wilden hebben en die ons nu hardop vragen: waarom eigenlijk? Daardoor kunnen we na de coronacrisis samen meer bewust voor de beste optie kiezen.”

Het thuiswerken scheelt vandaag veel reistijd. “Normaal werk ik van negen tot vijf bij deze klant. Daarvoor moet ik dan wel rond zes uur al in de auto stappen omdat deze klant wat verder weg zit.” Nu zit René om 7.50 achter zijn laptop met een verse kop koffie. Hij bekijkt de meest urgente servicetickets. “Zo kan ik de belangrijkste zaken al doen voor veel medewerkers bij de klant opstarten. Dat is voor hen wel zo prettig. Mijn werkdagen zijn zo wel langer geworden, want ik werk wel gewoon door tot vijf uur.”

Goed voor klanten zorgen

De loyaliteit naar klanten is de ‘aard van het beestje’. “Als zoon van een kastelein leerde ik van jongs af aan dat je altijd goed voor klanten moet zorgen. Ik wil alles perfect voor ze regelen. Dat zorgen voor mensen zit in mijn DNA. Ik doe dat graag: voor mijn gezin, mijn ouders nu ze wat ouder worden en voor klanten.”

Als systeembeheerder zorgt René allereerst voor de ‘hygiëne van het netwerk’ bij klanten. Vaak begint dat met enkele controles op het netwerk vanaf een checklist, bij klanten zonder netwerkmonitoring. Daarnaast zijn er de gangbare serviceverzoeken en extra vragen van klanten. “Die vragen kunnen over van alles gaan. Aanpassingen in een Citrix-omgeving, advies voor extra stabiliteit van applicaties of bijvoorbeeld over softwarelicenties.”

Vaste skilled service desk

De veiligheidsregio is een grote cloud-klant van Switch. Samen met twee collega’s vormt René als SPOC (Single Point Of Contact) voor hen de vaste skilled service desk. De servicedesk van Switch verdeelt de tickets over de juiste specialisten. Een deel komt bij René terecht. Een VPN-probleem van een thuiswerker heeft hij vanochtend al direct opgelost. Nu moet hij een printerprobleem beoordelen. “Kijk, dit is nu echt iets dat ik wel op locatie moet oplossen! Gelukkig kunnen we het tot die tijd even anders regelen voor deze afdeling.”

Tussen de middag eet René een broodje achter zijn laptop. “Als ik op kantoor zit, wandel ik ook graag een stukje met collega’s in de pauze. Thuis schiet dat er vaak bij in. Dan ga ik vanavond maar even lekker een flink eind hardlopen. Dat doe ik ook graag.”

Belangrijk moment

De rest van de middag is René vooral bezig met servicetickets en twee adviesvragen van de VRMWB. Even na vijf uur is het mooi geweest. “Alles is weer goed verlopen vandaag. Binnenkort verder voor deze klant. Morgen ga ik aan de slag met de Citrix-omgeving van weer een heel andere klant.”

Vanavond lekker hardlopen, maar nu eerst koken. “Dat doe ik vaak als ik thuiswerk. Mijn vrouw werkt buitenshuis. En straks eten we samen met onze twee kinderen. Dat is ook een belangrijk moment van de dag.”