Investeren in IT loont

Ieder bedrijf en iedere organisatie heeft IT nodig om de bedrijfsvoering zo soepel mogelijk te laten verlopen. Maar de manier waarop dit gebeurt, is natuurlijk een vrije keuze voor de ondernemer. Rob Stokkers, Business Developer bij Switch, geeft aan hoe hij in de praktijk ervaart dat het loont om te investeren in IT.

Feedback vanuit de markt

In zijn functie is Rob de contactpersoon voor bedrijven in met name de business-to-business. Hij helpt ze met het verbeteren van de dagelijkse gang van zaken op IT- en procesgebied. Daarnaast bespreekt hij ook met ondernemers en IT-managers waar zij naartoe gaan met hun bedrijf en hoe Switch daar met het product- en dienstenportfolio bij kan aansluiten.

“Enerzijds heb ik daar een duidelijke, adviserende rol. Maar anderzijds is goed luisteren naar onze klanten een belangrijk onderdeel van mijn werk. Daar kunnen wij als Switch namelijk enorm veel van leren. Feedback vanuit de markt is heel waardevol. Daardoor leren wij om nog beter aan te haken bij de wensen van onze klanten. Die wensen veranderden bij sommige bedrijven pijlsnel door corona.”

 

Vaste werkplekken versus mobiel werken

Door corona hebben veel bedrijven de noodzaak ondervonden om de bedrijfsvoering op een andere manier in te richten. Dat betekent vaak werken buiten de gebaande paden. Medewerkers gaan niet meer elke dag naar kantoor. Thuiswerkende collega’s zijn een uitdaging en dan komt de vraag al snel op hoe je dit het beste inricht.

Volgens Rob zijn de partijen die al voor de coronapandemie hadden geïnvesteerd in hun IT daarbij in het voordeel: “Als iedereen met laptops werkt op flexplekken en je kunt altijd en overal inloggen op het netwerk, is thuiswerken niet zo moeilijk. Maar er zijn ook bedrijven die maar een beperkte IT-infrastructuur hebben. Daar staan bijvoorbeeld alleen desktopcomputers. Die neem je niet zomaar mee naar huis om erop te werken. En als je dat al wel doet, kun je nog niet meteen met zijn allen in hetzelfde netwerk werken als dat niet voorbereid is op externe inloggers. Vergelijk dat eens met bedrijven die al mobiel werkten, waar je als medewerker veilig kunt inloggen op het bedrijfsnetwerk.”

 

Kostenbesparing door slimme oplossing

Een zakelijke klant van Switch heeft op kantoor een telefooncentrale, maar de thuiswerkende medewerkers bellen allemaal met hun privételefoon. Daar moest dus een oplossing voor komen, die Switch heeft gerealiseerd, vertelt Rob: “Onze oplossing was een add-on voor hun bestaande telefooncentrale, waarmee 25 nieuwe hybride werkplekken zijn aangesloten die we hebben gecreëerd voor de thuiswerkers. Dat leverde een flinke kostenbesparing op, omdat er nu vaste maandelijkse belkosten zijn in plaats van dat elke medewerker apart belkosten maakte om het werk te kunnen uitvoeren.”

 

IT als boost voor je business

Als Rob eens analyseert hoe het binnen Switch geregeld is in coronatijd, is het verschil groot: “Wij hoeven alleen maar onze monitor, toetsenbord en muis mee te nemen van kantoor en vervolgens kunnen we thuis alles wat we op kantoor ook kunnen. Dat werkt heel soepel. Het liefst inspireren wij hiermee ook onze klanten door te laten zien dat een investering in IT ook een katalysator kan zijn voor groei. IT kan een boost geven aan je business. Dan kijk je er toch anders naar dan dat je het alleen als kostenpost ziet.”

Benieuwd welke vragen Switch u zou stellen over uw bedrijf? Neem dan contact op met Martin van Berkum via m.vanberkum@switch.nl of 088 82 82 000.