Switch stelt de juiste vragen

Elk bedrijf wil graag vooruit. Maar wat is de beste manier om dat te doen; hoe kan het beter? Daar helpt Switch bij. Martin van Berkum, Product Solution Specialist/Business Developer bij Switch, legt uit hoe zijn werk vooral begint bij het stellen van de juiste vragen.

Directies wakker schudden

In zijn functie bij Switch biedt Martin zeer complete totaaloplossingen aan van IT en telefonie, als de klant dat wil. Maar het kan uiteraard ook om slechts een onderdeel daarvan gaan, want daar kan een organisatie ook al flink mee geholpen zijn. Als je maar weet wat een klant nodig heeft, vertelt Martin: “Bij een flink aantal klanten hebben we bijvoorbeeld op precies het juiste moment Office 365 geadviseerd. Daar hebben zij in coronatijd echt veel profijt van gehad, want iedereen kon op afstand samenwerken.”

Een belangrijke vraag die Switch altijd stelt wanneer het gaat om IT-oplossingen is hoe cruciaal de beveiliging daarvan is voor de organisatie. Er zijn immers verschillende manieren waarop de security geregeld kan worden, van ‘gewoon goed’ tot en met ‘extreem beveiligd’. Soms is de directie daar helemaal niet mee bezig en worden ze pas wakker geschud wanneer Switch er vragen over stelt. Martin: “Het scheelt enorm dat wij daarvoor onder de naam Sincerus de kennis in eigen huis hebben om de juiste security-oplossingen op maat te kunnen bieden.”

Waarschuwen dat het mis kan gaan

Een dergelijke waarschuwing komt vaak vanuit de securityhoek, maar ook wel met het oog op productiviteit. Zo vroeg Martin ooit eens aan een klant of hij serieus wilde wachten totdat hun oude server er een keer mee op zou houden of dat hij voor dat moment al wel wilde overstappen op een toekomstbestendige storage-oplossing.

“Dat zetje hebben sommige ondernemers nodig. Vaak stellen ze investeringen het liefst zo lang mogelijk uit, want dan kunnen ze het geld daarvoor nog wat langer in de zak houden. Gelukkig luisteren ze wel naar goed advies van onze kant. We kunnen immers hun productiviteit verhogen met onze IT-oplossingen en dat willen ze allemaal wel.”

Proactief meedenken

Het is de kunst om aan te voelen wanneer een ondernemer of IT-manager zelf toe is aan een nieuwe stap, zo vervolgt Martin: “Zo hebben wij een groot bedrijf als klant dat een nieuw CRM-systeem had uitgekozen. Daar komt enorm veel bij kijken. Voor Switch is dit hét moment om onze kennis en expertise te laten zien. We leveren zelf geen CRM-systemen, maar we weten wel precies welke specificaties er op het gebied van hardware en netwerk mogelijk zijn om alles zo soepel mogelijk te laten functioneren.”

Ook al vindt hij het woord ‘ontzorgen’ een containerbegrip, toch is dat precies wat Switch volgens Martin doet: “Even een kort berichtje naar de klant om bijvoorbeeld te laten weten dat zijn softwarelicenties bijna verlopen zijn. Gewoon proactief meedenken met de klant. Doordat zij weten dat wij overal bovenop zitten en ze goed verder helpen, hebben ze ook geen reden om bij ons weg te gaan. Langlopende klantrelaties zijn het grootste compliment dat we kunnen krijgen.”

 

Benieuwd welke vragen Switch u zou stellen over uw bedrijf? Neem dan contact op met Martin van Berkum via m.vanberkum@switch.nl of 088 82 82 000.